barfotasteg

om det inte vore för fönsterbrädans lutning i kyrkan den dagen så hade jag lagt mig för att sova på fönsterbrädan
högt uppe på den vita kyrkväggen gjord av sten där fönstret gjutits in en gång i tiden
tillräckligt bred för min sömn

så om det inte hade varit för dess lutning
hade jag lagt mig
och
somnat

och jag vet att han skulle ha lämnat korset då
jesusfiguren framme vid alteret
han går en tur om natten

kanske sätter han sig på en av bänkarna och sjunger pslam 721?

sen går han en tur igen
man kan inte höra ekot av hans steg
barfotasteg du vet

jag vet jag skulle se det
och jag vet att änglarna skulle flyga runt i taket
fulla av glädjeskutt

och kanske att jesus tar några hoppsasteg
och änglarna kastar varma snökristaller som dom ju har
i en liten påse gjord av färger

och sen i gryningen,
eller innan kyrkovaktmästaren öppnar porten
så går han tillbaka till sitt kors
hänger upp sig och
blir en jesusfigur igen

(exakt så var det)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0