alkisdikt

(gammal dikt från 2005)



jag kan inte låtsas att allt är normalt när pappa dricker whiskey direkt ur flaskan

och tetrapacksvin i bilen på väg till bufférestaurangen

på kristihimmelsfärdsdag

eftersom jag hatar buffé och aldrig har brytt mig om flygturer

eller när han vill onenightstanda med ett socialfall som heter Ulla-Lisa

eller när han dricker mer och säger att han ska banta igen

och när han vill sova över hos mig och min kille i Danmark
i huset som inte är klart ännu

i sovsäck kan han sova säger han och hjälpa till och snickra och sova i sovsäck

utomhus eftersom huset inte är klart ännu

det vänder sig i magen och jag måste påminna honom om att inte tugga med öppen mun

sen kör jag honom till Hemköp
väntar i bilen

han kommer ut igen med 800 gram oxfilé och aftonbladet under armen

det är till mig och mamma

en present så vi kan festa till det lite säger han

och han antar att inte han är bjuden

nej säger jag

ni har ju en lite knepig relation du och mamma,

och det är ju inte mitt problem säger jag och tackar för buffén som kostade pengar

och för oxfilén

kramar

springer, skrattandes hela vägen hem

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0